UDSTILLING 2015 JUBILÆUMSUDSTILLING “COLOURS”
Jubilæumsudstilling på Hempel Glasmuseum
I 2015 fejrer Hempelvirksomheden 100 års jubilæum og samme år er det 50 år siden Hempel Glasmuseum blev grundlagt af J.C. Hempel som hjemsted for hans betydningsfulde samling af international glaskunst. Det dobbelte jubilæum er en anledning til at skabe en udstilling, hvor fortællingen sammenkobler den globale virksomhed og international glaskunst, som var grundlæggerens private interesse. Jubilæumsåret fejres i Hempel Glasmuseum med en storstilet præsentation af fremragende værker af nogle af verdens mest nyskabende glaskunstnere – værker, som ikke før har været vist i Danmark. Udstillingens titel er “COLOURS” med en hilsen til Hempel virksomhedens farverige univers.
J.C. Hempel var ikke blot grundlægger af virksomheden, der bærer hans navn, men også af et museum, som afspejler hans private interesse for glas og glassets historie fra Antikken til nutiden.
Jubilæet er en anledning til at vise en identitetsskabende udstilling, hvor fortællingen om J.C. Hempel og hans passion for glas er i centrum. Fortællingen sættes i et aktuelt perspektiv ved at sammenkoble den globale virksomhed med den nutidige internationale glaskunst.
Udstillingens formål er samtidig at fortælle om museets fremtidsvision for de kommende år som et både kunst- og kulturhistorisk orienteret museum, der formidler glassets lange historie som kulturbærer og erhverv i verdens mange regioner og lande. Gennem skiftende udstillinger sættes Hempel Glasmuseums egne samlinger i spil.
Som et symbol på J.C. Hempels vidtspændende virke og virksomhedens udvikling som verdensomspændende malingsleverandør, er temaet i udstillingen farvespektret, “COLOURS”, som samtidig peger på glasmediets farverigdom.
Anvendelsen af glas udfordrer begreberne moderne kunst og kunsthåndværk. De traditionelle begreber er under forandring, hvilket gør det stadig vanskeligere at give en entydig definition på moderne internationalt glas. Men måske er det ikke længere væsentligt?
Udstillingen viser 16 kunstnere med 11 nationaliteter og giver et indblik i moderne glas i dag. De deltagende kunstnere kommer fra forskellige kunstneriske baggrunde. Dét, der bringer dem sammen, er at de har valgt at udtrykke sig i glasmediet.
Mange af udstillingens kunstnere arbejder konceptuelt. De behandler relevante temaer, ofte politiske, og i mange tilfælde udtrykker de følelsen af sårbarhed og det udsatte menneske. Emilia og Iyla Kabakov fra Rusland sender et politisk budskab om flugtens menneskelige konsekvenser. Jeffrey Sarmiento fra England, kommer fra en familie med indvandrerbaggrund. Hans værker er set ud fra perspektivet om den ”evige fremmede”. Værkerne fra de kinesiske kunstnere Guan Donghai og Li Zhenning har ligeledes politiske undertoner om livet i Kina, både historisk og i dag, og de indeholder henvisninger til kinesisk mytologi med myter om mennesker og dyr. Silvia Levenson arbejder med temaet “hjemmet” og dets dobbelttydige oplevelse af både sikkerhed og udsathed.
Alle disse historier udspringer af kunstnernes personlige oplevelser eller refleksioner og er relevante kommentarer til dagens samfund.
Emilia og Iyla Kabakov fra Rusland viser et værk hvor vi oplever en stærk og personlig fortælling i værket “Det evige Emigrant”. Arbejdet er fremstillet i samarbejde med Berengo Studios for GLASSTRESS. I værkstedet på Murano i Venedig giver Adriano Berengo kunstnere mulighed for at arbejde med glas. I dette møde mellem kunstnere og glasblæsemestre fra det århundrede-gamle traditionsrige glasmiljø på øen Murano, skabes avancerede nutidige værker af kunstnere der normalt arbejder i andre medier. Værkerne udstilles under Venedig Biennalen i udstillingen GLASSTRESS.
Amber Cowan repræsenterer en ny generation af glaskunstnere, som arbejder miljøbevidst. Hun anvender genbrugsglas og omarbejder det med teknikken “lampeglas” til up-cyklede genstande der opnår en højere værdi. Ambers værker er æstetisk stærke og fortæller samtidig historien om den engang levende, men nu hedengangne glasindustri i USA.
Værkerne af Anjali Srinivasan er konceptuelle og skulpturelle. Indien har en lang tradition for at producere glasarmbånd på store fabrikker. Anjali bruger disse armbånd som råmateriale i sin moderne værksteds praksis. I denne proces søger kunstneren at overvinde det forestående tab af et traditionelt håndværk.
Amber Cowan og Anjali Srinivasan er både kunstnere og kunsthåndværkere. Ligesom Barbara Idzikowska & Marcin Litwa, Jeannet Iskandar, David Magan, Marta Klonowska, Mauro Eraldo, Silvia Levenson, Guan Donghai, Li Zhenning, Kang Min Haeng, Patrycia Dubiel og Jeffrey Sarmiento, anvender de deres eget indgående kendskab til materialet og deres tekniske færdigheder til at udtrykke kunstneriske ideer i glas. Som kunsthåndværkere med mange års erfaring er de i stand til at udnytte glassets unikke egenskaber på en måde, hvor materialet forløser idéen og fortæller en personlig historie på en æstetisk interessant måde.
David Magan fra Spanien arbejder med store geometriske, farverige og arkitektoniske installationer. Lys er et grundlæggende element i hans arbejde, især naturligt lys, som ofte er foranderligt og dynamisk. Det er perfekt til at vise kompleksiteten i glas og understreger materialets farver og effekter. I processen med at kuratere “COLOURS”, var det et oplagt valg at invitere David til at skabe et stedspecifikt værk foran det store panoramavindue i udstillingshallen, som kun er oplyst med dagslys.
Det har været museets ønske at invitere publikum på Hempel Glasmuseum til at opleve nutidige og markante værker i glas, udført af kunstnere fra regioner i verden, hvor Hempel arbejder.
Udstillingen er bekostet af Hempel Fonden. Udstillingskoncept: Hempels Kulturfond. Udstillingskurator: Glaskunstner Susanne Jøker Johnsen. Udstillingsarkitekt: Josephine Malling.
Se udstillingsavisen her